Hoe werkt het spel?

Met de game GP Teammanager beleef je het Formule 1-seizoen als echte teammanager. Stel je favoriete coureurs, chassis en motor op in je eigen team en verdien elke Grand Prix punten. Het principe is eenvoudig: als jouw coureur goed rijdt, pak jij punten en kun je na verloop van tijd zeker je favoriete coureur in je team opnemen!

Nieuw in 2024

Wat is er veranderd ten opzichte van vorig jaar? Dit seizoen hebben we een paar wijzigingen doorgevoerd:

  • De waardes van de onderdelen en coureurs van de topteams zijn dit jaar flink gestegen. Als gevolg zal het dit seizoen langer duren voordat je toppers als Max Verstappen, Charles Leclerc en Lewis Hamilton kan kiezen. Toch heb jij zelf in de hand hoe snel je deze toppers kunt selecteren, want hoe beter je het seizoen start, hoe sneller je budget verdient om onderdelen en coureurs van Ferrari, Mercedes en Red Bull te kopen!
  • Je verdient dit seizoen ook punten tijdens de zes weekenden met een Sprint Shootout en Sprintrace. Lees onder het kopje ‘Sprintweekend’ precies hoe het werkt.
  • De bonusvragen zijn dit jaar een stuk moeilijker te voorspellen. Vorig jaar waren de vragen over pole position, racewinnaar en snelste ronde vaak correct te beantwoorden met Max Verstappen. Daarom hebben wij besloten om de vragen uitdagender te maken.
  • Ook zijn er tijdens de zes weekenden met een Sprint Shootout en Sprintrace drie extra vragen te beantwoorden. Hierdoor kan je nog eens dertig punten extra verdienen. Vergeet deze vragen niet voor de start van de Sprint Shootout in te vullen.
  • Voor elk verkocht teamonderdeel ontvang je nu 95% van de actuele prijs. Dat was vorig jaar 90%. Hierdoor word je nu financieel minder hard gestraft als jij een wissel wenst door te voeren.

Een raceteam samenstellen

Voor het samenstellen van je eigen raceteam gelden de volgende regels:

  • Een raceteam moet bestaan uit 2 coureurs, 1 chassis en 1 motor. Je selecteert een eerste en tweede coureur. Kies dit zorgvuldig, want je eerste coureur levert 25% meer punten op dan je tweede coureur.
  • Met een incompleet team scoor je geen punten.
  • Er is geen maximum op het aantal onderdelen per Formule 1-renstal.
  • Je hebt aan het begin van het spel een budget van €100 miljoen ter beschikking, maar dit verandert in de loop van het seizoen. Je verdient namelijk, als je goed scoort met je team, ieder raceweekend extra budget. Het kan dus goed zijn dat je na een aantal races de toppers wel kan selecteren. Dit is aan het begin van het seizoen nog niet mogelijk.
  • Je laatste team wordt door de site onthouden, ook als dit incompleet is. Sluit het spel daarom altijd af met een compleet team met vier teamonderdelen.

Punten tijdens een regulier raceweekend

Het spel bestaat uit 24 speelronden: elke Grand Prix is een speelronde. Er zijn in een speelronde punten te verdienen op basis van:

  • De starting grid die volgt na de kwalificatie
  • De uitslag van de race
  • Bonuspunten
  • Extra: in de zes weekenden met een sprintrace scoor je tijdens de Sprint Shootout en Sprintrace ook punten. Bovendien zijn er dan drie extra vragen om bonuspunten te verdienen.

Er zijn aparte puntenverdelingen voor coureurs, chassis en motoren (zie Puntenoverzicht).

Punten Coureurs Chassis' Motoren
POSITIE STARTING GRID RACE STARTING GRID RACE STARTING GRID RACE
1 20 100 13 50 11 40
2 18 90 12 45 10 36
3 16 80 11 40 9 32
4 14 70 10 35 8 28
5 12 60 9 30 7 24
6 10 50 8 25 6 20
7 9 45 7 22 5 18
8 9 40 6 20 4 16
9 8 35 5 17 3 14
10 7 30 5 15 3 12
11 6 25 4 12 2 10
12 5 20 4 11 2 9
13 4 18 3 10 1 8
14 3 15 3 9 1 7
15 3 13 2 8 0 6
16 2 10 2 7 0 5
17 2 8 1 5 0 4
18 1 6 1 3 0 3
19 0 4 0 2 0 2
20 0 2 0 1 0 1
Voor de motor en het chassis dat je gekozen hebt, krijg je twee keer punten toegekend aangezien twee coureurs er gebruik van maken. Heb je bijvoorbeeld een chassis van Ferrari gekozen en de beide Ferrari-coureurs eindigen als tweede en zesde in de race dan krijg je voor je chassis dus 45 + 25 = 70 punten.
Let op: wanneer een coureur niet kan deelnemen aan een race en er geen vervanger voor hem is dan ontvangt je chassis of motor voor slechts één coureur de punten.

Bonuspunten

Je ontvangt per speelronde bonuspunten voor:

  • De snelste ronde; indien je de betreffende coureur, motor of chassis in je team hebt. Dit geldt niet voor de sprintrace, want daar wordt geen extra WK-punt toegekend voor de snelste ronde.
  • Goede voorspellingen voor pole position, plek drie en/of plek tien tijdens de kwalificatie/race. (Dit hoeft niet per se een coureur uit je eigen team te zijn).
  • Let op: in een weekend met een sprintrace kun je deze drie vragen invullen tot de start van de kwalificatie. Mogelijk helpen de resultaten uit de Sprint Shootout en Sprintrace je bij het invullen van deze vragen.
  • In een weekend met een sprintrace verdien je punten door de volgende vragen goed te beantwoorden: wie kwalificeert als eerste tijdens de Sprint Shootout? Wie wint de sprintrace? En wie eindigt als achtste in de sprintrace? Zodra de Sprint Shootout is gestart, is het niet meer mogelijk om deze antwoorden aan te passen.
Bonuspunten Coureurs Chassis/Motor
Snelste Ronde 10 5
Bonuspunten Voorspel de race
VRAAG 1

Wie vertrekt op zondag van pole positie?

10
VRAAG 2

Wie eindigt als derde in de race?

10
VRAAG 3

Wie eindigt als tiende in de race?

10

Punten tijdens een sprintweekend

Hoe kan je punten verdienen tijdens een weekend met een Sprint Shootout en Sprintrace? Zoals aangekondigd kun je dit seizoen ook flink wat punten scoren in de zes Sprint Shootouts en sprintraces, maar hoe werkt het?


Voor de start van de Sprint Shootout op vrijdag maak je je team voor het hele raceweekend. Dit houdt in: voor de Sprint Shootout, sprintrace, kwalificatie en de normale race. Hieronder vind je de tabel met de te verdienen punten tijdens de Sprint Shooutout en sprintrace. Dit is ongeveer de helft van de punten die je bij een normale kwalificatie en race kan verdienen.


LET OP: de punten die tijdens de Sprint Shootout en Sprintrace worden verdiend, hebben geen invloed op de waardes van de coureurs.

Punten Coureurs Chassis' Motoren
POSITIE SHOOTOUT SPRINT RACE SHOOTOUT SPRINT RACE SHOOTOUT SPRINT RACE
1 10 50 7 25 6 20
2 9 45 6 23 5 18
3 8 40 6 20 5 16
4 7 35 5 18 4 14
5 6 30 5 15 4 12
6 5 25 4 13 3 10
7 5 23 4 11 3 9
8 5 20 3 10 2 8
9 4 18 3 9 2 7
10 4 15 3 8 2 6
11 3 13 2 6 1 5
12 3 10 2 6 1 5
13 2 9 2 5 1 4
14 2 8 2 5 1 4
15 2 7 1 4 0 3
16 1 5 1 4 0 3
17 1 4 1 3 0 2
18 1 3 1 2 0 2
19 0 2 0 1 0 1
20 0 1 0 1 0 1
Voorbeeld eerste Sprint-weekend in China We nemen het eerste weekend met een Sprint Shootout en sprintrace in China als voorbeeld. Op zaterdag 20 april is de sprintrace, maar op vrijdag 19 april is al de Sprint Shootout. Dat betekent dat je tot vrijdag 19 april hebt om je team aan te passen en daarna niet meer, want je team scoort dus al punten in de Sprint Shootout die op vrijdag is.

Bonuspunten tijdens een sprintweekend

Let ook op dat je de drie extra bonusvragen voor de Sprint Shootout en Sprintrace voor de start van de Sprint Shootout invult. Per bonusvraag zijn net als bij de normale kwalificatie/race tien punten te verdienen.

Bonuspunten Voorspel de race
VRAAG 1

Wie kwalificeert als eerste tijdens de Sprint Shootout?

10
VRAAG 2

Wie wint de sprintrace?

10
VRAAG 3

Wie eindigt als achtste in de sprintrace?

10

Actuele teamwaarde

Voor aanvang van het spel hebben coureurs en onderdelen een vastgestelde waarde, de beginprijs. Tijdens het spel kunnen de waarden van coureurs, chassis en motoren na elke Grand Prix veranderen. Op basis van het aantal punten dat een coureur tijdens een raceweekend haalt, wordt hij meer of minder waard. Dit principe geldt ook voor chassis en motor. De actuele waarde is van belang voor het aanbrengen van wijzigingen in je team.

Waardewijzigingen

Onderstaande tabel laat zien hoe de waarden van coureurs en onderdelen kunnen wijzigen.

Waardebepaling
Van Tot Coureur Chassis Motor
0 7 - € 2.0M - € 1.5M - € 1.0M
8 15 - € 1.0M - € 0.7M - € 0.5M
16 30 € 0.0M € 0.0M € 0.0M
31 50 + € 1.0M + € 0.7M + € 0.5M
51 65 + € 2.0M + € 1.5M + € 1.0M
66 80 + € 2.5M + € 2.0M + € 1.5M
81 99 + € 3.0M + € 2.5M + € 2.0M
100 ~ + € 4.0M + € 3.0M + € 2.5M
  • Daniel Ricciardo heeft een startwaarde van 40M. Hij scoort in de eerste GP 99 punten. Op basis van deze punten wordt hij 3M meer waard. Zijn waarde voor de tweede GP wordt daardoor 43M (40 + 3). Voor de tweede race kwalificeert hij zich slecht en valt tijdens de race uit. Over het hele raceweekend behaalt hij 12 punten. Op basis van deze punten wordt hij 1M minder waard. Zijn waarde voor de derde GP wordt dan 42M (43 – 1).
  • Voor de motor en het chassis worden de waardes van de twee coureurs die met je onderdeel rijden bij elkaar opgeteld. Bijvoorbeeld: je hebt Ferrari als motor. Ferrari-coureur 1 behaalt voor jou in totaal 33 punten en Ferrari-coureur 2 behaalt in totaal 47 punten (= totaal 80 punten voor de Ferrari-motor). De Ferrari-motor in jouw team wordt dan 1.5M meer waard.
  • Let op: de 25% bonuspunten voor je eerste coureur tellen niet mee in de algemene waardebepaling.
  • LET OP: de punten die tijdens de Sprint Shootout en Sprintrace worden verdiend, tellen niet mee in de algemene waardebepaling.
  • De waarde van coureurs, chassis en motoren kunnen daarbij echter niet oneindig stijgen of dalen: de waarde bedraagt maximaal 120M en minimaal 10M.

Salaris

Na elke GP verdien je salaris. Dit wordt berekend volgens het aantal punten dat in een raceweekend is gescoord op basis van onderstaande tabel. Met je salaris en je (overgebleven) budget kun je jouw team beter maken.

Aantal gescoorde punten Salaris per punt
Van Tot
0 100 € 70.000/punt
101 200 € 25.000/punt
201 300 € 10.000/punt
301 ~ € 5.000/punt
  • Bijvoorbeeld: je hebt tijdens een raceweekend 331 punten gescoord. Dit levert je aan salaris op:
  • 100 x € 70.000 = 7M
  • 100 x € 25.000 = 2.5M
  • 100 x € 10.000 = 1M
  • 31 x € 5.000 = 0.155M
  • Totaal salaris: 10.66M

Team wijzigen

Na elke race kun je jouw team aanpassen. Er kan gewisseld worden vanaf de maandag 12:00 uur na de race tot het aanvangstijdstip van de kwalificatie voor een nieuwe race. Bij een sprintraceweekend is dit dus nog eerder! Houd hiervoor de site (countdown) in de gaten. De database gaat op de maandag na de race weer open zodat er tijd is om eventuele straffen die na een GP worden uitgedeeld te verwerken. Wanneer deze straf na maandag 12:00 uur wordt uitgedeeld, wordt deze niet meer meegenomen in de uitslag van het spel.

Je teamopstelling wordt standaard voor iedere GP geheim gehouden. Hiermee voorkom je dat je concurrenten jouw wijzigingen en voorspellingen kunnen zien.

Voor elk verkocht teamonderdeel ontvang je 95% van de actuele prijs. Bij aankoop van een nieuw teamonderdeel betaal je de volledige prijs. Op de pagina Transfermarkt vind je de actuele waarden van coureurs, chassis en motoren. Je kunt een wissel via de ‘ongedaan maken’ knop terugdraaien. Deze optie werkt alleen zolang de database nog open is voor een Grand Prix.

Mocht een Formule 1-renstal tijdens het raceseizoen gedeeltelijk of helemaal uitvallen, dan blijft dit team in het spel bestaan. Uiteraard behalen coureurs, motor en chassis van dit team dan geen punten meer.

Wanneer tijdens het raceseizoen een coureur geblesseerd raakt, uitvalt en/of door zijn team wordt vervangen door een ander, dan neemt de vervanger automatisch het stoeltje en de actuele waarde van de vervangen coureur over. De nieuwe coureur wordt zodra het bericht over de coureurswissel definitief is zo spoedig mogelijk in het spel opgenomen. Elke deelnemer met de vervangen coureur in zijn team krijgt daarmee automatisch de nieuwe coureur in zijn team.

Zie ook de actuele transfermarkt.

Gelijk aantal punten

Bij een gelijk aantal punten van twee of meerdere teammanagers geeft de hoogte van het eindbudget van het team de doorslag. Het team dat efficiënter heeft gewisseld en daardoor meer budget over heeft gehouden krijgt in dit geval een hogere plaats dan een team met een lager eindbudget. Mocht dit nog geen uitsluitsel geven, dan geldt het moment waarop het team voor het eerst is samengesteld: degene die dit eerder heeft gedaan, krijgt in dat geval een hogere klassering.

De Teammanager quiz

Iedere deelnemer aan GP Teammanager kan aan de Teammanager-quiz meedoen. Iedere speelronde stellen we een meerkeuzevraag. Het is voor deelnemers niet verplicht om mee te doen aan de quiz, maar wel noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op prijzen. De quiz dient voor 1 december 2024 ingevuld te zijn.

Naar boven