Hoe werkt het spel?
- NIEUW IN 2023
- RACETEAM SAMENSTELLEN
- PUNTEN
- BONUSPUNTEN
- ACTUELE TEAMWAARDE
- WAARDEBEPALING
- SALARIS
- TEAM WIJZIGEN
- GELIJK AANTAL PUNTEN
- TEAMMANAGER QUIZ
Naar aanleiding van de input van onze deelnemers hebben we dit jaar weer enkele wijzigingen doorgevoerd in de spelregels.
Voor het samenstellen van je eigen raceteam gelden de volgende regels:
Het spel bestaat uit 23 speelronden: elke Grand Prix is een speelronde. Er zijn in een speelronde punten te verdienen op basis van:
Er zijn aparte puntenverdelingen voor coureurs, chassis en motoren (zie Puntenoverzicht).
Punten | Coureurs | Chassis' | Motoren | |||
---|---|---|---|---|---|---|
POSITIE | STARTING GRID | RACE | STARTING GRID | RACE | STARTING GRID | RACE |
1 | 20 | 100 | 13 | 50 | 11 | 40 |
2 | 18 | 90 | 12 | 45 | 10 | 36 |
3 | 16 | 80 | 11 | 40 | 9 | 32 |
4 | 14 | 70 | 10 | 35 | 8 | 28 |
5 | 12 | 60 | 9 | 30 | 7 | 24 |
6 | 10 | 50 | 8 | 25 | 6 | 20 |
7 | 9 | 45 | 7 | 22 | 5 | 18 |
8 | 9 | 40 | 6 | 20 | 4 | 16 |
9 | 8 | 35 | 5 | 17 | 3 | 14 |
10 | 7 | 30 | 5 | 15 | 3 | 12 |
11 | 6 | 25 | 4 | 12 | 2 | 10 |
12 | 5 | 20 | 4 | 11 | 2 | 9 |
13 | 4 | 18 | 3 | 10 | 1 | 8 |
14 | 3 | 15 | 3 | 9 | 1 | 7 |
15 | 3 | 13 | 2 | 8 | 0 | 6 |
16 | 2 | 10 | 2 | 7 | 0 | 5 |
17 | 2 | 8 | 1 | 5 | 0 | 4 |
18 | 1 | 6 | 1 | 3 | 0 | 3 |
19 | 0 | 4 | 0 | 2 | 0 | 2 |
20 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Voor de motor en het chassis dat je gekozen hebt, krijg je twee keer punten toegekend aangezien twee coureurs er gebruik van maken. Heb je bijvoorbeeld een chassis van Ferrari gekozen en de beide Ferrari-coureurs eindigen als tweede en zesde in de race dan krijg je voor je chassis dus 40 + 23 = 63 punten. | ||||||
Let op: wanneer een coureur niet kan deelnemen aan een race en er geen vervanger voor hem is dan ontvangt je chassis of motor voor slechts één coureur de punten. |
Je ontvangt per speelronde bonuspunten voor:
Bonuspunten | Coureurs | Chassis/Motor |
---|---|---|
Snelste Ronde | 10 | 5 |
Bonuspunten Voorspel de race | |
---|---|
VRAAG 1
Wie vertrekt op zondag van pole positie? |
10 |
VRAAG 2
Wie rijdt de snelste raceronde? |
10 |
VRAAG 3
Wie wint deze race? |
10 |
Voor aanvang van het spel hebben coureurs en onderdelen een vastgestelde waarde, de beginprijs. Tijdens het spel kunnen de waarden van coureurs, chassis en motoren na elke Grand Prix veranderen. Op basis van het aantal punten dat een coureur tijdens een raceweekend haalt wordt hij meer of minder waard. Dit principe geldt ook voor chassis en motor. De actuele waarde is van belang voor het aanbrengen van wijzigingen in je team.
Onderstaande tabel laat zien hoe de waarden van coureurs en onderdelen kunnen wijzigen.
Waardebepaling | ||||
---|---|---|---|---|
Van | Tot | Coureur | Chassis | Motor |
0 | 7 | - € 2.0M | - € 1.5M | - € 1.0M |
8 | 15 | - € 1.0M | - € 0.7M | - € 0.5M |
16 | 30 | € 0.0M | € 0.0M | € 0.0M |
31 | 50 | + € 1.0M | + € 0.7M | + € 0.5M |
51 | 65 | + € 2.0M | + € 1.5M | + € 1.0M |
66 | 80 | + € 2.5M | + € 2.0M | + € 1.5M |
81 | 99 | + € 3.0M | + € 2.5M | + € 2.0M |
100 | ~ | + € 4.0M | + € 3.0M | + € 2.5M |
|
Na elke GP verdien je salaris. Dit wordt berekend volgens het aantal punten dat in een raceweekend is gescoord op basis van onderstaande tabel. Met je salaris en je (overgebleven) budget kun je jouw team beter maken.
Aantal gescoorde punten | Salaris per punt | ||
Van | Tot | ||
0 | 100 | € 70.000/punt | |
101 | 200 | € 25.000/punt | |
201 | 300 | € 10.000/punt | |
301 | ~ | € 5.000/punt | |
|
Na elke race kun je jouw team aanpassen. Er kan gewisseld worden vanaf de maandag 12:00 uur na de race tot het aanvangstijdstip van de kwalificatie voor een nieuwe race. Houd hiervoor de site (countdown) in de gaten. De database gaat op de maandag na de race weer open zodat er tijd is om eventuele straffen die na een GP worden uitgedeeld te verwerken. Wanneer deze straf na maandag 12:00 uur wordt uitgedeeld wordt deze niet meer meegenomen in de uitslag van het spel.
Je teamopstelling wordt standaard voor iedere GP geheim gehouden. Hiermee voorkom je dat je concurrenten jouw wijzigen en voorspellingen kunnen zien.
Voor elk verkocht teamonderdeel ontvang je 90% van de actuele prijs. Bij aankoop van een nieuw teamonderdeel betaal je de volledige prijs. Op de pagina Transfermarkt vind je de actuele waarden van coureurs, chassis en motoren. Je kunt een wissel via de ‘ongedaan maken’ knop terugdraaien. Deze optie werkt alleen zolang de database nog open is voor een Grand Prix.
Mocht een Formule 1-renstal tijdens het raceseizoen gedeeltelijk of helemaal uitvallen, dan blijft dit team in het spel bestaan. Uiteraard behalen coureurs, motor en chassis van dit team dan geen punten meer.
Wanneer tijdens het raceseizoen een coureur geblesseerd raakt, uitvalt en/of door zijn team wordt vervangen door een ander, dan neemt de vervanger automatisch het stoeltje en de actuele waarde van de vervangen coureur over. De nieuwe coureur wordt zodra het bericht over de coureurswissel definitief is zo spoedig mogelijk in het spel opgenomen. Elke deelnemer met de vervangen coureur in zijn team krijgt daarmee automatisch de nieuwe coureur in zijn team.
Zie ook de actuele transfermarkt.
Bij een gelijk aantal punten van twee of meerdere teammanagers geeft de hoogte van het eindbudget van het team de doorslag. Het team dat efficiënter heeft gewisseld en daardoor meer budget over heeft gehouden krijgt in dit geval een hogere plaats dan een team met een lager eindbudget. Mocht dit nog geen uitsluitsel geven, dan geldt het moment waarop het team voor het eerst is samengesteld: degene die dit eerder heeft gedaan, krijgt in dat geval een hogere klassering.
Iedere deelnemer aan GP Teammanager kan aan de Teammanager-quiz meedoen. Iedere speelronde stellen we een meerkeuzevraag. Het is voor deelnemers niet verplicht om mee te doen aan de quiz, maar wel noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op prijzen. De quiz dient voor 1 december 2023 ingevuld te zijn.